„Reinventing Music Apps“ - wir konzipieren und gestalten eine Musik-App.
2018 war der Punkt erreicht, an dem mehr Musik online gehört wurde als mit physischen Tonträgern. Heute haben Musik-Streaming-Services über 500 Millionen User weltweit. Zahlreiche Services bieten Apps an, mit denen Musik digital konsumiert werden kann. Diese Apps nehmen wir als Ausgangspunkt für ein Redesign – und wollen aber noch mehr: wir streben eine radikale Neuerfindung der App an. Dabei geht es in einem ersten Schritt darum, bessere Lösungen für bestehende Probleme zu finden. In weiteren Schritten denken wir in die Zukunft und überlegen uns neue mögliche Funktionen und Services.
Zentrale Fragen sind: wie können wir Musik, Podcasts, Hörbücher entdecken, erleben, organisieren, katalogisieren, sortieren, sammeln, diskutieren, teilen? Wie können wir die Musik selbst und die Künstler:innen dahinter in den Mittelpunkt stellen? Wie erfährt man mehr über den Kontext und über gesellschaftliche und politische Zusammenhänge?
Das Ergebnis sind vier Konzepte ausgehend von Apple Music, Spotify, SoundCloud und Youtube Music, die zeigen, wie Musik-Apps in Zukunft aussehen könnten.
Als Gast war Heiko Winter, Senior Design Manager bei Spotify Stockholm, eingeladen, um den Student:innen Feedback zu geben.
In this course we took the challenge to rethink a state of the art music app. Our choice fell on the app Spotify. Trough three design projects – or rather three design stages – we experimented with different visual, structural and functional elements.
Project two turned out to be an iteration of project one, whereas project three represents a completely new approach.
Project 1 – Redesign
In the first design stage, the goal was to develop three design directions that are visually as different as possible. We made use of our creative freedom by enriching our visual concepts with features that do not exist in the actual Spotify app.
This version has a line-based appearance and uses an icon-based language.New song suggestions are generated in abstracted “flower shapes” and can be dragged and dropped into the queue.The “black and white” version consists of constructed shapes and a “widget”-structure, which allows the homescreen to be designed according to individual needs.
Project 2 – New Feature
Given that we already generated new feature ideas in our first project, project two depicts a further progression of an earlier draft. We decided to enhance our “map feature” which aims for a playful discovery of music.
Video
Our project video puts focus on the mediation of our core concept – which is the use of a map structure combined with customizable widgets that allow a social, playful and purposeful consumption of music.
Project 3 – Future Outlook
As it was our goal to be experimental and unrestrained with our designs, we decided to venture into unknown waters with the last project. Instead of building an app screen, we experimented with an augmented reality interface that appears via chip or glasses on the field of vision. Our intention was to implement the experience of discovering music into the daily environment.
Aspirations
Ultimately, this project wants to explore where the limits and where the potential of music consumption lies. We believe there is still improvement to be made within the areas of social connection, personalization and daily life integration and look forward to a future in which this increased integration takes place.
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